Brukervilkår for Qbig

Sist oppdatert 10.05.2024

1. Generelt

    1. Disse brukervilkårene («Brukervilkårene») gjelder for levering og bruk av kvalitetssystemet Qbig™ («Systemet»). Qbig er en skybasert programvare for kvalitetsstyring spesielt tilpasset regnskapsforetak («Tjenesten»).

      Ved akseptert tilbud («Tilbud»), anses disse Brukervilkårene som akseptert.
    2. Tjenesten leveres av Qbig AS («Leverandøren»). Som «Kunde» anses den juridiske enhet som bestiller Tjenesten. Kunden og Leverandøren er i disse Brukervilkår samlet omtalt som «Partene» og hver for seg «Part».

2. Kundens bruk

    1. Ved etablering opprettes en lisens og brukerkonto for Kunden som gir Kunden en begrenset bruksrett til Systemet. Kunden kan ikke overdra sin bruksrett uten at dette er skriftlig akseptert av Leverandøren. Systemet gjøres tilgjengelig for Kunden gjennom en webleser med pålogging ved hjelp av e-postadresse og passord.
    2. Ved Tjenestens oppstart skal Kunden utpeke en kontaktperson («Kontaktperson») som blir tildelt administratorrettigheter i Systemet. Kontaktperson skal utpeke en eller flere personer som skal ha rett til å benytte Tjenesten («Brukere») og invitere nye Brukere. Hver brukerprofil er personlig og skal ikke deles med andre. Brukeren er ansvarlig for sitt valg av passord og å opprettholde god og fornuftig passordpolicy. Kunden har selv ansvar for å sikre at uvedkommende ikke får tilgang til Tjenesten. Hver Bruker skal identifisere seg med egen e-post adresse.Kontaktperson skal oppgi en e-postadresse Leverandøren kan bruke til alle former for kommunikasjon med Kunden.

      Kontaktperson har selv ansvaret for å holde e-postadressen oppdatert.All bruk av Tjenesten skjer på Kundens eget ansvar. Kunden er ansvarlig for innholdet og lovligheten av egne data.
    3. Leverandøren rår over alle immaterielle rettigheter i Tjenesten, herunder, men ikke begrenset til kildekoder, databaser, design, funksjonalitet og kompilering av data. Kunden aksepterer at forbedringsforslag og tilbakemeldinger om Tjenestens funksjon fritt kan benyttes og implementeres av Leverandøren for å forbedre Tjenesten.

3. Tjenesten

    1. Tjenesten innebærer tilgang til en IT-løsning med lagring, oppgave- og ansvarsfordeling, utarbeidelse av målsettinger, kvalitetsmål, overordnet risikostyring mv.
    2. Med unntak av de uttrykkelige garantier som er gitt i disse Brukervilkårene, leveres Tjenesten «som den er». Leverandøren skal treffe alle rimelige tekniske, fysiske og administrative tiltak for å til enhver tid yte en best mulig leveranse, men kan ikke gi noen garanti for at Tjenesten til enhver tid er fullstendig fri for feil.

4. Teknisk ytelse

    1. Kunden er kjent med at Systemet er et skybasert system og at driftsavbrudd vil kunne forekomme. Leverandøren skal levere en ytelse med oppetid og funksjonalitet i samsvar med sedvanlig god og adekvat kvalitet. Kunden er selv ansvarlig for å ha tilstrekkelig internettkapasitet, hastighet og brukerutstyr for at Systemet skal fungere optimalt.
    2. Kunden er kjent med at Tjenesten i enkelte korte perioder kan gjøres utilgjengelig på grunn av planlagt og/eller uplanlagt driftsstans for nødvendig service og vedlikehold. Leverandøren forbeholder seg retten til å foreta endringer og oppdateringer i Tjenesten uten å varsle Kunden, men skal bestrebe seg på å gi slik varsling. Leverandøren skal så langt det er mulig foreta endringer og oppdateringer på tidspunkter som er til minst mulig belastning for Kunden.
    3. Alle henvendelser om teknisk support på Systemet skal sendes til support@qbig.no eller følge den instruks som fremgår av Leverandørens nettside. Faglig support faller utenfor disse Brukervilkår, og avtales særskilt mellom Partene. Support gis hverdager innenfor normal arbeidstid (09:00-15:00), og Leverandøren skal bestrebe seg på å besvare supporthenvendelser løpende og innen rimelig tid.

5. Kundedata

    1. Oppbevaring
      Leverandøren har ikke eiendomsrett til Kundens data. Leverandøren har rett til å disponere over Kundens data i den utstrekning det er nødvendig for å ivareta Leverandørens forpliktelser overfor Kunden for oppfylle av disse Brukervilkårene. Så lenge Tjenesten er i bruk vil Leverandøren oppbevare alle av Kundens data på en betryggende måte i henhold til den til enhver tid gjeldende lovgivning. Ved Tjenestens opphør vil alle av Kundens data slettes etter 30 dager, og Kunden er selv ansvarlig for å hente ut sine data før disse slettes.
    2. Leverandørens bruk av Kundens data
      Leverandøren har rett til å benytte Kundens data for drift, vedlikehold og utvikling av Tjenesten, og til å tilby Kunden nye tjenester for kvalitetsarbeid, support mv., og til markedsføringsformål. Leverandøren har også rett til å produsere anonymisert statistikk med grunnlag i Kundens data. Statistikk produsert av Leverandøren er Leverandørens eiendom.

6. Personvern og Datasikkerhet

    1. Leverandørens behandling av Kundens personopplysninger
      Kundens data som er lastet opp i Systemet eller produsert i Systemet, kan inneholde personopplysninger som personalia og e-postadresse. Leverandørens behandling av personopplysninger på vegne av Kunden skjer med den hensikt å oppfylle Leverandørens forpliktelser etter disse Brukervilkår og annen lovgivning. Leverandøren vil også benytte Kundens personopplysninger, herunder e-postadresse, for kommunikasjonshensikter og markedsføringsformål. Leverandøren vil kun behandle personopplysninger på vegne av Kunden med grunnlag i avtale og/eller samtykke.
    2. Sikkerhet
      Kunden har ansvaret for nøyaktigheten, integriteten, innholdet, pålitelighet og lovligheten av personopplysningene. Leverandøren har ikke ansvar for brudd på personvernregler som skyldes Kundens uautoriserte bruk av Systemet, eller handlinger foretatt av Brukere eller Kundens personell.

      Partene skal foreta egnede tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak så langt det anses hensiktsmessig og nødvendig ved bruk av Systemet og ved behandling av personopplysninger. Ved forespørsel fra Kunden skal Leverandøren kunne påvise hvordan Leverandøren oppfyller sine plikter i i henhold til personvernlovgivningen.

      Dersom Partene gjennom sitt planlagte ettersyn av personvernsikkerheten eller for øvrig på annen måte oppdager brudd på personvernsikkerheten skal Partene varsle den annen Part uten ugrunnet opphold. Oppdages brudd på personvernsikkerhet har Kunden ansvar for å varsle Datatilsynet og de(n) registrerte dersom slik varsling er påkrevd.
    3. Underleverandører
      Leverandøren har rett til å bruke underleverandører for å utføre sine forpliktelser etter Brukervilkårene. Leverandøren er ansvarlig for at underleverandørene behandler personopplysninger etter personvernlovgivningen, og inngår databehandleravtaler med sine underleverandører. Leverandøren benytter følgende underleverandører:

      ● Appfarm AS (org nr. 919 697 199)

      Leverandøren vil ikke behandle personopplysninger til land utenfor EU/EØS med mindre det foreligger et gyldig overføringsgrunnlag, jf. GDPR kapittel V. Ved endringer i Leverandørens underleverandører, vil Kunden varsles.
    4. Ansvar og erstatning
      Kunden kan holdes ansvarlig for enhver skade forårsaket av en behandling som er i strid med den til enhver tid gjeldende personvernlovgivning. Leverandøren kan holdes ansvarlig for brudd på personvernlovgivningen som retter seg direkte mot Leverandøren, eller brudd som følge av at Leverandøren har opptrådt i strid med, eller gått ut over Kundens lovlige dokumenterbare instrukser. Ingen av Partene kan holdes erstatningsrettslig ansvarlig dersom det godtgjøres at Partene ikke er ansvarlige for hendelsen som forårsaker erstatningskravet. Ved erstatningskrav gjelder regressregelen i GDPR artikkel 82 (5).

      Dersom en Part blir ilagt overtredelsesgebyr som helt eller delvis skyldes den annen Part, kan den parten som blir ilagt overtredelsesgebyret kreve regress for den del som skyldes den annen Parts forhold.

7. Priser og Betaling

    1. Prisen for Tjenesten følger den til enhver tid gjeldende prisliste og Tilbudet. Tjenesten faktureres månedlig og forskuddsvis.
    2. Pris kan reguleres årlig ved årsskiftet i tråd med konsumprisindeksen fra Statistisk Sentralbyrå. Disse prisendringer trer i kraft fra 01. januar hvert år uten nærmere varsel til Kunden.

      I tillegg til årlige prisjusteringer, forbeholder Leverandøren seg retten til å endre pris og/eller prismodell mot skriftlig varsel tre måneder før ny pris og/eller prismodell trer i kraft.
    3. Ved forsinket eller manglende betaling, vil Leverandøren kunne begrense Kundens tilgang til og bruk av Tjenesten. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter i henhold til lov om renter ved forsinket betaling m.m.(forsinkelsesrenteloven).

8. Varighet og Opphør

    1. Tjenesten leveres løpende med tre måneds oppsigelsestid, regnet fra den første i påfølgende måned. Partenes forpliktelser gjelder fullt ut under hele oppsigelsestiden. Oppsigelse skal skje skriftlig, og tydelig være benevnt «oppsigelse» el.
    2. Ved opphør av Tjenesten mister Kunden og Brukere den begrensede bruksrett og tilgang til Systemet.

      Ved opphør av Tjenesten må Kunden eksportere sine egne data innen utløpet av oppsigelsestiden. Leverandøren kan slette alle data som er Kundens eiendom 30 dager etter utløpet av oppsigelsestiden. Bistand fra Leverandøren til å eksportere ut Kundens egne data kan ytes mot nærmere avtalt vederlag.

9. Kundens ansvar

    1. Kunden er innforstått med at Systemet er et støtteverktøy for foretak underlagt visse regulatoriske krav under offentlig tilsyn. Systemet er ikke et regnskapssystem.
    2. Ved feil i Systemet må Kunden skriftlig varsle Leverandøren uten ugrunnet opphold etter at Kunden ble kjent med forholdet. Ved manglende varsling kan Kunden miste sin rett til å gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende, jf. Brukervilkårene punkt 10.1 og 11.

10. Leverandørens ansvar

    1. Leverandøren skal tilstrebe å rette feil i Systemet så raskt som mulig. Dersom feilen medfører at Kundens evne til å bruke Systemet blir vesentlig redusert, og Leverandøren ikke innen rimelig tid utbedrer feilen, kan Kunden kreve forholdsmessig prisavslag. Kunden har ikke rett til å reise andre krav mot Leverandøren som følge av feil ved Systemet.
    2. Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for tap som skyldes Kunden eller tredjeparter. Leverandøren kan under enhver omstendighet ikke holdes ansvarlig for Kundens indirekte tap eller konsekvenstap, herunder tap av data, tapt fortjeneste, forretningsavbrudd, avsavn mv. Leverandørens erstatningsansvar er under enhver omstendighet oppad begrenset til et beløp tilsvarende 12 måneders vederlag for Kundens bruk av Tjenesten.

11. Mislighold

    1. Dersom en av Partene ønsker å gjøre gjeldende anførsler om mislighold, må reklamasjon fremsettes skriftlig uten ugrunnet opphold etter at forholdes som påberopes ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Det skal tydelig fremgå hva misligholdet anføres å bestå i, og hvilke misligholdsbeføyelser som gjøres gjeldende. Den annen Part skal gis en rimelig frist til å bringe misligholdet i orden før misligholdsbeføyelser iverksettes. Er det påberopte mislighold at fremsatt faktura ikke er rettmessig, skal det reklamers innen fakturaens forfall.
    2. Ved vesentlig mislighold kan Tjenesten sies opp med umiddelbar virkning (heving). Hevingserklæring skal fremsettes skriftlig og kort angi hva det vesentlige misligholdet anføres å bestå i. Som vesentlig mislighold fra Kundens side regnes blant annet at Kunden ikke har betalt Leverandørens honorarkrav eller andre krav ved forfall, og betaling heller ikke er skjedd innen 14 dager etter skriftlig purring.
    3. Ved Kundens mislighold kan Leverandøren stenge Kundens tilgang til Systemet frem til misligholdet opphører. Varsel om stenging anses å foreligge når reklamasjon som nevnt i punkt 10.1 er fremsatt. Stenging av Systemet vil redusere Kundens tilgang til egne data.

12. Endringer

Leverandøren kan gjøre endringer i disse Brukervilkårene når det anses nødvendig. Kunden vil få varsel om endringen ved neste pålogging, og kan ikke fortsette sin bruk av Systemet før endringen er akseptert.  

13. Konfidensialitet

Informasjon som Partene blir kjent med i forbindelse med disse Brukervilkår og leveranse av Tjenesten skal behandles konfidensielt, og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten samtykke fra den annen Part. Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysningene brukes når ingen berettiget interesse tilsier at de skal holdes hemmelige, for eksempel når opplysningene er allment kjent eller alminnelig tilgjengelig andre steder.

Partene skal ta nødvendige forholdsregler for å sikre at uvedkommende ikke får innsyn i eller kan bli kjent med taushetsbelagt informasjon. Taushetsplikten er ikke til hinder for at Partene kan utnytte erfaring og kompetanse som opparbeides i forbindelse med gjennomføring og leveranse av Tjenesten.

Taushetsplikt etter dette punkt 12 er ikke til hinder for utlevering av informasjon som kreves fremlagt av offentlige myndigheter i henhold til lov eller forskrift. Om mulig skal Kunden varsles før slik utlevering.

14. Lovvalg og Tvisteløsninger

    1. Brukervilkårene skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk rett.
    2. Enhver tvist i forbindelse med Brukervilkårene skal forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås, vedtas Leverandørens tingrett som rett verneting.
Skroll til toppen