Vi leverer både et
system og kompetanse
Her ser du oversikt over hva vi kan hjelpe deg med.

Bruk vårt system
Ved å ta i bruk vårt system så får du ikke bare en bedre oversikt, du får også en digital “sparringspartner” på kvalitet. Systemet kan også brukes som oppslagsverk. Det er inndelt i roller, slik at det er enkelt for hele byrået å jobbe sammen om kvalitet.

Hjelp i forbindelse med kontroll fra Regnskap Norge/Finanstilsynet
Rådgiver hos oss vil da gi en strukturert gjennomgang av en kvalitetskontroll fra Regnskap Norge. Rådgiveren samarbeider med daglig leder om å få alle disse punktene på plass. Det er viktig med ett godt samarbeid med daglig leder og at begge parter retter seg etter avtalte tidsfrister. Det blir utarbeidet en fremdriftsplan i prosjektet som må følges.
Punkter som blir gjennomgått/kvalitetskontrollskjema:
- Risikostyring og internkontroll
- Hvitvaskingsregelverket
- Utkontraktert virksomhet
- IKT-sikkerhet og beredskap
- Personvern
- Kapasitet og kompetanse
- Implementering av ny regnskapsførerlov, god regnskapsføringsskikk (GRFS) og forsvarlig kvalitetsstyring
- Etablering, forberedelse og fastsettelse av regnskapsoppdrag
- Utførelse av regnskapsoppdrag
- Kundens interne rutiner og forståelse av kundens virksomhet
- Oppdragsdokumentasjon og oppbevaring
- Konfidensialitet og taushetsplikt
Bistand kvalitetsrådgivning
Her jobber vi overordnet med kvalitetsstyring for byrået. Oppdraget består i at rådgiveren skal ha en strukturert gjennomgang av den overordnet kvalitetsstyringen for selskapet via Qbig Mitt Byrå.
- Daglig leder
- Styret
- Hvitvaskingsansvarlig
- Kvalitetsansvarlig
- IKT-ansvarlig
Her vi dere få hjelp til å se hva de ulike rollene innebærer og tenke gjennom hvem som skal ha ansvaret for de ulike oppgavene. Målet er å få oversikten over hva du som regnskapsselskap/foretak på ha på plass. F.eks vil den kvalitetsansvarlig få oversikt over hvilke oppgaver den skal jobbe med og hvordan den kan følge opp de oppdragsansvarlige.
Oppdragsstyring (kvalitetsstyring og kvalitetssikring av oppdrag)
Vi gjennomgår rutiner og prosesser i regnskapsforetaket sitt oppdragsstyringssystem for å bistå, effektivisere og kvalitetssikre oppdragene ihht lovverket.
Vi opplever at mange byråer i dag, har et oppdragsstyringsystem men bruker det ikke effektivt. Med en kvalitetsrågiver fra Qbig får du hjelp til å jobbe effektivt med dine oppdrag i ditt eget oppdragsstyringsystem. Trenger du noen å sparre med i forhold til hvilket system du skal velge, er vi her for deg. Vi kjenner til de aller fleste oppdragsstyringssystemer som finnes på markedet og kan hjelpe deg med å finne et system som passer akkurat for ditt byrå.
Intern kursing i hvitvaskingsregelverket – en praktisk tilnærming
Qbig kan tilby opplæring av ansatte og styret i hvitvaskingsregelverket. Kurset vil ha en praktisk tilnærming og det vil bli fokus på å se den “røde tråden” mellom de overordnede hvitvaskingsrutiner og den praktiske bruken. Det vil bli vist eksempler fra regnskapsbyråets sitt egen oppdragsstyringssystem. Vi tar også utgangspunkt i selskapets virksomhetsinnrettede risikovurdering og selskapets anti-hvitvaskingsrutiner.
Selskapet vil få tilsendt kursdokumentasjon og kursbevis som tilsvarer 1,5 timer innen regnskapsfører regelverket og som vil telle som oppdateringskurs ihht etterutdanningskravene.
Periodevis støtte i kvalitetsarbeidet
Qbig bistår regnskapsbyrået med å bli løpende ajour med det overordnede kvalitetsarbeidet. Vi legger opp møter og følger dere opp gjennom året.
Ihht. GRFS 2.1. skal regnskapsforetaket ha forsvarlig kvalitetsstyring. Kvalitetsstyringen skal tilpasses omfanget av og kompleksiteten i virksomheten.
Regnskapsforetaket skal kunne vise at kvalitetsstyringen er egnet til å oppfylle lovkrav og god regnskapsføringsskikk. Retningslinjer og rutiner skal være dokumentert.
Regnskapsforetaket skal sørge for at systemet for kvalitetsstyring er kjent, brukes og fungerer i virksomheten. Regnskapsforetaket skal se til at kvalitetsstyringen virket etter hensikten og gjennomføre tiltak for å utbedre eventuelle svakheter.
Formålet er å være løpende ajour med oppgaver/fristlister, interne rutine, kvalitetssikring/avstemminger og oppdragsdokumentasjon til enhver tid. Selskapets oppdragsstyringssystem brukes for oppfølging på oppdragene, samt Qbig på det overordnede nivå. Kvalitetsansvarlig i foretaket har ansvaret for at dette arbeidet utføres.
Arbeidet planlegges i Qbig. Dette arbeidet utføres av kvalitetsrådgiver i Qbig sammen med de personer som har ansvaret for de ulike rollene. I tillegg vil kvalitetsrådgiver ha årlige møter med de personer i de aktuelle rollene for gjennomgang av utførte oppgaver og dokumentasjon. Det vil planlegges 4 Teamsmøter (av 1 time) i løpet av året. Noe for- og etterarbeid vil bli utført av kvalitetsrådgiver.
Kvalitetsrådgiveren tar jevnlig kontroll/stikkprøver om oppgaver er utført etter avtalte frister.
Kvalitetsrådgiver vil følge opp selskapet i Qbig og komme med anbefalinger, nyheter og forbedringspotensialer som byrået kan jobbe videre med.
Bistand oppsett Go Quality
Vi bistår dere med å få på plass et helhetlig system med full oppdragsstyring via Go Quality med både oppdragsavtale, kundesjekk, arkiv for kundemapper med tilhørende dokumentasjon samt bruk av gjøremål og fristlister på kundene.
Dette er noen av oppgavene vi kan bistå med:
- Bistå med firmainnstillinger og oppsett
- Opprette oppgavemaler tilpasset ny GRFS og ny regnskapsførerlov
- Bistå med prosessbeskrivelse maler
- Bistå med maler på oppdrag for overordnet oppdragskontroll og løpende oppfølging hvitvasking på oppdragsnivå
- Bistå med planlegging av frister
- Bistå med oppsett av kundesjekk og praktisk gjennomgang av denne
- Bistå i prosessen med å få på plass de første oppdragsavtalene inkludert elektronisk signatur