Det har gått to år siden jeg startet Qbig sammen med May-Lisbeth og Stein Hugo.
Det hele begynte med et bankende hjerte for regnskapsbransjen – en bransje jeg selv har vært en del av i over 20 år. Vi ønsket alle det samme: å gjøre det litt enklere å drive regnskapsbyrå. Å hjelpe til med å skape oversikt i det som ofte føles som et virvar av regler, rutiner og dokumenter.
Byråledere som gir opp
Hjertesukket mitt er til deg som driver eget byrå i dag.
For det er tøft. Kravene er mange, og Finanstilsynet puster deg i nakken. Det er ikke lett å se sammenhengen mellom det som står i rutinene og det som faktisk skjer i praksis. Jeg snakker med byråledere hver uke som sliter med nettopp dette. Noen blir så overveldet at de rett og slett gir opp og kaster inn håndkleet.
Og det bekymrer meg.
Vi trenger mangfold i bransjen.
Det kan ikke være sånn at det bare er de store kjedene som har livets rett.
Jeg har kjent det selv
Jeg møter mange som er slitne. Som sover dårlig. Som stadig spør seg selv om de har alt på plass. Og jeg kjenner meg igjen. Jeg har vært der. Jeg har kjent på den gnagende uroen, den som følger deg inn i søvnen – eller holder deg våken. Jeg vet hvordan det er å alltid ligge litt bakpå, og aldri føle seg helt trygg.
Kvalitetskontroll – og følelsen av å ikke være klar
For mange kommer det første store stressmomentet når varselet om kvalitetskontroll tikker inn.
Er man medlem i Regnskap Norge, kommer kontrollen hvert syvende år. Da skal det sendes inn store mengder dokumentasjon – rundt 60 vedlegg for 2024. Og er man ikke medlem, kan det være Finanstilsynet som banker på døra.
Ofte starter vi et prosjekt i det øyeblikket kontrollen er varslet. Jeg følger byrået gjennom hele prosessen – og noen ganger også som støttespiller under selve kontrollen. Det beste jeg vet, er når en byrålederen sier:
«Gry, nå gleder jeg meg faktisk til kontrollen.»
Da vet jeg at det har skjedd noe viktig. Da har de oppdaget verdien av arbeidet de har lagt ned. De har fått et system som funker – og oversikten er ikke lenger noe de må hente frem hvert syvende år. Den er der hele tiden.
Det handler om å finne den røde tråden
Mange av spørsmålene jeg får handler i bunn og grunn om det samme:
Hvordan får vi oversikt? Hvor begynner vi? Hvordan henger det hele sammen?
Noen trenger hjelp med å ta i bruk systemer som Go Quality, gjerne som erstatning for eldre løsninger som PowerOffice Win. Da starter vi der – med oppsett, maler og oppgaver – før vi beveger oss videre til de overordnede rutinene. For alt henger sammen. Det gjelder bare å finne den røde tråden.
Når oversikten kommer på plass, skjer det noe. Kvalitetsarbeidet slutter å være en tung plikt, og blir heller en del av hverdagen – på en god måte.
Ny GRFS – nye utfordringer
I januar 2023 kom den nye God Regnskapsføringsskikk (GRFS).
Den skulle gjøre det lettere å jobbe moderne og risikobasert. Og ja, byråene har fått mer frihet. Men friheten krever også mer. Nå må man bruke profesjonelt skjønn, vurdere hva som er “godt nok” i sin egen sammenheng. Det er ikke lenger én felles mal som gjelder for alle.
Og det kan være krevende.
Hvitvasking – samme krav for én som for hundre
Et annet område som volder mange hodebry er hvitvaskingsregelverket.
Dokumentasjonen er tung og omfattende – og det gjelder uansett om du er enmannsbyrå eller har 100 ansatte. Reglene er de samme. Å forstå koblingen mellom regelverk og det som faktisk skjer ute hos kundene, oppleves som vanskelig for de fleste.
Du trenger ikke stå alene
Det er midt i denne jungelen av lover, systemer og forventninger at Qbig kommer inn.
Vi er ikke Regnskap Norge kontrollører eller Finanstilsynet. Vi er en uavhengig part – som kun jobber for deg og ditt byrå. En hånd å holde i.
Kanskje kjenner du deg igjen i noe av dette?
Kanskje savner du noen å sparre med – noen som forstår hva du står i?
Hos oss møter du rådgivere som har vært der selv. Som forstår. Og som vil hjelpe deg med å lykkes.
Du er ikke alene.
Og du trenger ikke klare alt selv.
Qbig – en hånd å holde i!